Historie

Wil je graag in clubverband schaatsen en kennismaken met andere schaatsers in Vreeland en omstreken? Meld je dan nu aan als lid!

Historie

De IJsclub Voorwaarts Vreeland werd op 2 januari 1896 opgericht in Hotel “De Nederlanden”. In al deze jaren zocht het bestuur van de IJsclub telkens naar de meest geschikte plek voor een mooie ijsbaan waarop zowel liefhebbers van het hardrijden als het schoonrijden zich konden vermaken.

Zo werd er in 1896 geschaatste aan de Loenense weg bij Stam en schaatste men later op de trekaten achter Soede op de Boslaan. De ijsbaan op de vijver van het Plantagehuis aan de Zuwe was een zeer gelifde baan maar toen deze in de jaren ’70 uitgebaggerd werd, bleek dit niet langer een geschikte locatie.

In 1978 gaf Jan Driessen, pachter van een perceel aan de Bergeseweg toestemming om hier een landijsbaan te maken. Tot op de dag van vandaag een perfecte locatie omdat er na een paar nachten vorst al op geschaatst kan worden.